Aizlietās gleznas par smago un bezjēdzīgo vatņiku dzīvi PSRS 

Tā draugi, šodien vēlos vērst Jūsu uzmanību uz dažām gleznām, kurās diezgan labi ir attēlota ikdienas dzīve PSRS. Lieki piebilst, ka šī paša iemesla dēļ, šie mākslas darbi bija aizliegti PSRS un par tādu reālu gleznošanu, mākslinieks varēja mierīgi dabūt reālu termiņu kādā no PSRS cietumiem. Kāpēc tas tā notika? Padomju varas ideoloģija noteica, ka mākslai, proti, gleznām, filmām, teātra uzvedumiem un grāmatām ir jāataino parasto padomju pilsoņu īstā dzīve, bet būtībā šī politbiroja pasūtītā mākslīgā māksla nebija par PSRS pastāvošo realitāti.

Patiesība par to kā patiesībā izskatījās dzīve PSRS tikai brīžiem parādījās Venedikta Jerofejeva grāmatās, PSRS aizliegtās fotogrāfijās un arī gleznās, dažas no kurām varēsiet aplūkot zemāk. Šo gleznu autors ir Vasīlijs Kolotevs, brīnišķīgs 20.gadsimta septiņdesmito un astoņdesmito gadu mākslinieks, kurš perfekti attēloja to pašu „sociālistisko reālismu”, tikai PSRS viņa gleznas bija aizliegtas, un tikai pēc perestroikas tās kļuva pieejamas plašākai publikai.

Pirms, ķerties klāt gleznu apskatei, pāris vārdi par pašu mākslinieku – Vasīlijs Ivanovičs Kolotevs piedzima 1953.gadā ciematā Vtoroje ņikoļskoje (Voroņežas apgabals). Jau bērnībā viņš sāka nodarboties ar gleznošanu. Sākumā Vasīlijs apmeklēja mākslas studiju, bet 1969.gadā iestājās mākslas skolā. Pēc dienesta armijā, Vasīlijs pārvācās uz dzīvi Maskavā, iekārtojoties mazā istabiņā kādā no Arbata rajona komunalkām.

Šī mazā istabiņa arī kļuva par aizliegtā mākslinieka galveno mākslas studiju, kurā viņš gleznoja abstraktajā stilā un kopēja slavenu holandiešu mākslinieku darbus, tādejādi slīpējot savu gleznotāja meistarību. Principā Vasīlija gleznošanas stils radās jau uzreiz, proti, pievēršot uzmanību padomju pilsoņu „neparastajai” ikdienas dzīvei. Neskatoties uz to, ka kaut kur blakus eksistēja bravurīgie sociālreālistiskie gleznojumi, kuros attēloti laimīgi un vareni padomju pilsoņi, bet Koloteva gleznu varoņi dzīvoja savas klusās maznozīmīgās dzīvītes komunalkās un sētu vārtrūmēs.

Protams, ka Padumjajā savienībā Koloteva darbi bija aizliegti, jo tik patiess sociālā reālisma atainojums Padomju varai nebija pa prātam. Padumjajos gados Koloteva darbi netika izrādīti nevienā izstādē, tāpēc Vasīlijs strādāja par remontatslēdznieku un mākslinieku-noformētāju kādā no Maskavas tekstilfabrikām, lai nekļūtu par „liekēdi”.

Savu pirmo oficiālo izstādi Vasīlijs varēja noorganizēt tikai 1992.gadā. Zīmīgi ir tas, ka visi izstādītie darbi praktiski tika uz sitienu izķerti un tagad tie atrodas Parīzes, Ņujorkas un Berlīnes gleznu galerijās.

Pašlaik Vasīlijs turpina ražīgi strādāt vairākos stilos, turklāt viņam pašam ir sava interneta vietne, kurā jūs varat papētīt un aplūkot viņa citus darbus.

Un tagad aplūkosim dažus Koloteva darbus, kas tapa PSRS pastāvēšanas laikā.

„Pilnās burās. Alus dzertuve”

Šo gleznu derētu parādīt katram, kurš mēdz stāstīt cik gan gards bija alutiņš PSRS laikos, un cik skaisti krodziņi bija Padomju Savienībā. Vasīlija gleznā ir perfekti jaušama atmosfēra, kas valdīja PSRS laika „jaukajos krodziņos”, proti, antisanitāri apstākļi, netīrība un ķilavu konservi zakuskas vietā. Gleznā turklāt parādīts, ka attiecīgā alus dzertuve ir pietiekami turīga, jo alus tiek dzerts no stikla alus kausiem, kaut gan citos PSRS laika šeņķos alus tika liets tikai puslitra burkās.

„0,5 nepieņemam”

Glezna ir veltīta stikla taras pieņemšanas punktiem. Spriežot pēc visa, pats taras pieņemšanas punkts atrodas kaut kādā puspamestā pirms revolūcijas namā, turklāt fascinē veids, kā nabaga proletāriete nes nodot tukšās pudeles.

„Augšāmcelšanās”

Glezna, kurā attēlots kaut kāds ar žogu apvīts pagalms, kurā nodzērušies vīri sūc alu svētdienā. Vasīlijs acīmredzot ir nosaucis šo gleznu tieši tā, jo ir domājis nevis brīvdienu (svētdienu), bet gan to brīdi, kad proletariāts mēģina salāpīties ar alu pēc smagas košanas.

„Aina uz bulvāra”

Šeit redzam večus dzeram sīvo dziru taisni uz aizsnigušās ietves. Gleznas pakaļplānā redzam sētnieci, kura šķūrē sniegu.

„Aina uz bulvāra – 2”

Šeit redzam līdzīgu sižetu, bet galvenos varoņus redzam no mugurpuses, savukārt gleznas vidū redzam padomju skulptūru kompozīciju. Atšķirībā no iepriekšējās bildes, šeit varoņi ir jau tērpušies vates pufaikās.

„Propagandista arests: atskurbtuve”

Šeit Vasīlijs ir diezgan ticami attēlojis dzīvi padomju atskurbtuvē. Sagūstīto alkoholiķi miliči ir jau izģērbuši un sagatavojuši nakšņošanai kopīgajā kamerā.

„Hallo”

Šajā gleznā varam redzēt ikdienas dzīvi padomju komunalkā. Tante ar aptītu galvu ir izgājusi no ķēķa koridorā papļāpāt pa kopīgo dzīvokļa telefonu. Komunalkās šādi telefoni vēl atradās līdz pat 20.gadsimta deviņdesmito gadu sākumam.  

„Devītais vilnis”

Šī ir viena no pašām slavenākajām un visbriesmīgākajām Koloteva gleznām. Pie galda pālī atlūzis vīrs-alkoholiķis zilās padomju laiku treniņbiksēs, pie tā paša galda sēž dzīves nomocīta dzērāja sieva ar zīdaini rokās, turpat uz grīdas sēž otrs bērniņš. Sievas sejā nepārprotami jaušams izmisums un atsvešināšanās, dvēsele kliedz – kāda velna pēc!

„Domino”

PSRS laikā vīri bieži nometa laiku zemē, stundām sēžot pagalmā, spēlējot domino, kārtis un citas bezjēdzīgas galda spēles. Bieži tādā veidā pavadīja „brīvo” laiku visādi krāvēji un palīgstrādnieki, jo algu PSRS maksāja pēc principa – „zaldāts guļ – dienests iet”!

„Sarkanais datums kalendārā”

Vēl viena brīnišķīga Vasīlija glezna, kurā attēlota proletariāta patiesā seja un būtība, kura parādās, kad kārtīgi ir ticis atzīmēts 7.novembris!

„Kreiči – trumpji”

Veikala pagalmā krāvēji un pārdevējas sit kārtis. Uz atkritumu urnas ar šķībiem burtiem uzrakstīts ЖЭК.

„Papeles lapas krīt no oša”

Spriežot pēc visa redzamā, gleznā attēlota kaut kāda pasēdēšana pagalmā, par šādiem tusiņiem bieži mēdz atcerēties un tīksmināties vatņiki-PSRS pielūdzēji.

„Vīrs ar zelta rokām – 1”

Gleznā redzams nažu, cirvju un šķēru asinātājs, kurš strādā uz ielas. Šādi te vīri vēl līdz pat 20.gadsimta septiņdesmito gadu beigām staigāja pa pagalmiem, meklējot šādas haltūras. Interesanti ir tas, ka asināšanas virpa tika griezta ar kāju, minot pedāli.

„Vīrs ar zelta rokām – 2”

Šeit redzam ielu kurpnieka ikdienas darbu padumjajā laikā.

„Maskavas pagalmiņš”

Pēc šīs gleznas iespējams novērtēt padomju pilsētas infrastruktūras jaukumus un glītumus.

„Kāpņutelpā”

Šeit redzam klasisku padomju laika situāciju, kur trīs proletārieši kāpņutelpā sametās polšam.

„Dārzeņi-augļi”

Glezna ir tā nosaukta, jo tās fonā redzams veikals ar uztrakstu „Dārzeņi-augļi”, bet priekšplānā redzamas proletārietes stāvam rindā, lai tiktu publiski nosvērtas uz ielas. Tik tiešām PSRS vecenes kā tādi lieli dārzeņi un augļi.

„Rinda”

Šeit redzam milzīgu rindu, drīzāk pūli vatņiku, stāvam pie pārtikas produktu vitrīnām, tikai veikala vitrīnās tāds paplāns produktu asortiments, tik daži zivju konservi. Bildes centrā redzam kompozīciju – standarta padomju svari, kurus nereti izmantoja negodprātīgās pārdevējas, lai šmauktos ar produktu svaru.

„Uzņēmējs”

Šeit redzam vienkāršu ielu tirgoni, kurš tirgo apavus.

„Gaļas izciršana”

Šeit redzam, kā notika tirgošanās ar gaļu PSRS laikos.

„Peld, kuģītis peld”

Vairākas sadzīves ainas no komunālā dzīvokļa. Gleznā varam redzēt vannasistabu komunālajā dzīvoklī.

„Tēma II”

Vienkārši tualete padomju komunālajā dzīvoklī.

„Kaimiņa rīts”

„Putnu tirgus”

Tad PSRS bija tā kā ir parādīts Koloteva gleznās, vai tomēr mākslinieks kaut kur ir samelojies?

Avoti:

https://maxim-nm.livejournal.com/492430.html

https://maxim-nm.livejournal.com/tag/СССР

http://kolotev-art.com

https://maxim-nm.livejournal.com/389611.html

https://maxim-nm.livejournal.com/220812.html

https://maxim-nm.livejournal.com/278362.html

https://maxim-nm.livejournal.com/tag/СССР

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s